Søgeordsoptimering
Søgeordsoptimering
er en vigtig del af god søgemaskineoptimering
Det siger vel sig selv at der ikke er nogen grund til at bruge en masse penge
på
søgemaskineoptimering
hvis man ikke ved hvilke søgeord der er relevante for ens marked, men ikke
desto mindre er der utroligt mange sider der er optimeret til søgeord ingen
bruger.
Søgeordsoptimering drejer sig simpelthen om at finde frem til de søgeord der
vil skabe relevant trafik til din webside og når de rette søgeord er fundet
går vi så i gang med den egentlige
søgemaskineoptimering.
Der er mange veje frem mod målet når det gælder søgeordsoptimering, det er
ofte ikke de søgeord du selv tror der er de vigtigste der kan give dig den
bedste trafik til den rigtige pris det er derfor nødvendigt at bruge tid på
at analysere dine søgeord og finde ud af hvor stort potentialet er for de
forskellige søgeord eller søgefraser.
De rigtige værktøjer til Søgeordsoptimering
1. Adwords
Der er ikke et mere præcist værktøj til at finde frem til søgevolumen og klik
rater på potentielle søgeord, det koster naturligvis penge at køre en
adwords kampagne men hvis det gøres rigtigt kan det fortælle dig utroligt
meget om hvilke søgeord det kan betale sig at gå efter og hvilke du skal
fortsætte med at have i din Adwords kampagne.
2. Konkurrenterne
Der kan være megen nyttig viden gemt i konkurrenternes websider, måske har
de allerede fået lavet en Søgeordsoptimering som du kan blive inspireret af!
Under alle omstændigheder er det vigtigt at vide hvor stor konkurrence du er
oppe imod på de vigtigste søgeord.
3. CPC
Hvor meget vil et klik komme til at koste på forskellige søgeords
kombinationer? Det er altid vigtigt at holde sig prisen og det mulige
resultat for øje også når det gælder Søgeordsoptimering, man kan også købe
guld for dyrt.
4. TAE
"Trial and error" er et helt fundamentalt princip indenfor
søgemaskineoptimering og det gælder også søgeordsoptimeringen. Det er aldrig
perfekt første gang og det vil altid kræve justeringer hen ad vejen.
God Søgeordsoptimering = God ROI
Det kan sommetider bedst betale sig at gå efter de små søgeord eller de
længere søgefraser fordi konkurrencen på de store søgeord er så stor at det
aldrig vil kunne betale sig for ens virksomhed at betale prisen for en
topplacering.
Hvis du f.eks. udlejer fadøls anlæg og tænker at du gerne vil have fat i
nogle af alle de dejlige penge folk bruger på polterabender så kunne du
måske fristes til at betale en søgemaskineoptimerings ekspert for at gå
målrettet efter ordet "polterabend" eller endnu værre "bryllup", men nu er
ord som polterabend og bryllup altså rimeligt populære og derfor også meget
dyre at opnå placeringer på, hvorimod et ord som "fadølsanlæg" er et
rimeligt nemt søgeord som det nok ville være en god ide at opnå gode
placeringer på først (eventuelt kombineret med geografiske søgeord). Det
drejer sig altid om at finde de søgeord det kan betale sig at gå efter fordi
man tjener mere på trafikken end den koster.
Webmaster
Jeppe Schrøder