Webdesign
Godt webdesign er
enkelt overskueligt og klart til søgemaskineoptimering.
Der er næsten ingen grænser for hvordan en webside kan se ud, hvis du kan
forestille dig det og måske endda tegne det, ja så kan det lade sig gøre.
NÃ¥r rigtigt mange hjemmesider alligevel har et ret
konservativt webdesign
der strukturelt minder meget om hinanden så er det primært fordi at et
webdesign er mere brugervenligt hvis brugerne intuitivt kan finde rundt på
det og overskue det (det er lidt i stil med at blinklys og horn o.s.v.
sidder næsten det samme sted på alle biler).
Kunden har naturligvis det sidste ord, men når jeg designer en webside så er
der nogle ret vigtige punkter som jeg helst ikke vil gå på kompromis med.
Godt Webdesign er:
1. Webdesign der giver mulighed for søgemaskineoptimering
Her tænker jeg på at der skal være plads til rigtig tekst (ikke bare
billeder), alle links skal kunne få title tags, alle sider har unique meta
tags, java menuer er så vidt muligt undgået eller der bliver kompenseret for
deres mangler overfor søgerobotterne, der kan bruges h1 h2 h3 og bold tekst
o.s.v.
Det er jo vigtigt for langt de fleste sider at de kan blive indekseret af
søgemaskinerne og at de kan optimeres så de bliver fundet på deres relevante
søgeord, derfor er søgemaskineoptimering altid en meget væsentlig faktor i
alle mine webdesigns.
2. Overskueligt Webdesign
En webside skal være overskuelig af flere grunde, for det første er der stor
sandsynlighed for at en besøgende opgiver og klikker væk hvis det ikke er
nemt at finde de informationer de søger, folk er blevet meget magelige og
det er
MAX. 30 sek. du har til at overbevise dem om at din side er
tiden værd, derfor skal dit webdesign ikke adskille sig for meget fra normen
og menuerne skal være nemme at finde rundt i.
3. Webdesign med et klart budskab
Hvad er det din webside skal handle om? Hvad er det du er særligt god til?
Lad være med at blande det hele sammen, hvis du f. eks. sælger hundefoder så
lad være med at prøve at sælge sommerhus udlejning på den samme side. Sørg
for at der er et klart tema som bliver fuldt til dørs hele vejen, skulle du
have mange forskellige behov der skal dækkes af samme webside så er
subdomæner måske svaret, eller måske er det to webdesigns til 2 websider du
skal bruge.
4. Webdesign med et klart Call to action
Hvad er det du vil have dine besøgende til at gøre når de har fundet dit
website? er det noget de skal downloade eller købe eller læse eller skal de
bare skrive eller ringe til dig? Det er meget vigtigt at man gør sig klart
hvad siden skal bruges til.
Webdesign & Søgemaskineoptimering
Det der er specielt ved de webdesigns jeg laver er at de altid er lavet så
der er klar til gennemgående søgemaskineoptimering, det betyder ikke at jeg
kan garanterer 1. pladser på alle dine søgeord, men jeg kan garantere at det
ikke er en begrænsning i mit webdesign der holder dig tilbage.
Webmaster Jeppe Schrøder